Click it and you'll be very pleased..

Saturday 27 April 2013

Arts Teacher-To-Be Seyh!

Assalamualaikum...

TaiTewL pOWn NAwK GeWMpaRks! <<< Sila Lempang Saya
( Note: Kawasan Larangan Sebarang Penggunaan Bahasa Alien)


As guru seni-to-be, kami buat lawatan ke Pameran Kraf Antarabangsa and Balai Seni..
Pameran Kraf Antarabangsa tu aku kira..okay lah. More to historical infos bout our local crafts.
Perak has always been so famous with our TEKAT.
Zaman aku masih kecil, seni tekat ni masih kuat pengaruhnya..
Ingat lagi aku usap karya seni TEKAT di majlis-majlis perkahwinan saudara maraku dahulu..
Merah dan Biru Tua selalu jadi pilihan..Ada juga hitam ( bayangkan bila hitam dan emas digabungkan )
Cantikkan? *ecstatic tiba2*

Tapi sekarang dah jarang sangat aku nampak..
Sadly..
Aku percaya rata-rata anak muda hari ini tidak tahu istilah tekat pun..
sebab mereka yang sebaya aku pun ada yang tidak pernah mendengar perkataan seperti TEKAT, TENUN, ANYAM, and so forth..rugi tak tahu, seni orang kita..


 Ape itu seni TEKAT? 







TENUN

Terdapat pelbagai jenis penghasilan tenun..even in Sabah Sarawak..
with different names and different materials..
Fascinating..


















ANYAM

Seni yg dipraktikkan sekian lama..Suatu proses yg rumit ( aku kurang sabar dlm menghasilkn seni2 begini ) tp hasil akhir (bg yg benar2 sabar dan tekun..haha) mmg mengkagumkan..
































No comments: